موقعیت شما در سایت:

زندگینامه مارک زاکربرگ

زندگینامه مارک زاکربرگ

0 نظر

0 لایک

1022 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/02/03

مارک زاکربرگ جوانترین ثروتمند دنیا

مارک زاکربرگ یک بیزنسمن بزرگ، کارآفرین در زمینه اینترنت، و بشردوست است. او به عنوان موسس سوشال مدیای بزرگ یعنی فیسبوک شناخته شده که در حال حاضر رئیس، مدیر اجرایی و سهام دار کنترل کننده این شرکت می باشد.
مارک در سال 1984 در یکی از شهرهای نیویورک متولد شد. او در خانواده ای نسبتاً مرفه و تحصیل کرده چشم به جهان گشود. پدرش ادوارد زاکربرگ یک مطب دندانپزشکی که متصل به خانه آنها بود را اداره می کرد. مادرش قبل از تولد فرزندانش به عنوان روانپزشک مشغول به کار بود. زاکربرگ از همان سنین کودکی به کامپیوترها و سیستمهای پیشرفته این چنینی علاقمند بود. او هنگامی که تنها 12 سال داشت با استفاده از کامپیوتر توانست برنامه پیام رسانی را ایجاد کند که نامش را Zucknet  گذاشت.
پدر مارک از این برنامه پیام رسان بسیار استقبال کرد. از آن در مطب دندانپزشکی اش و برای ارتباط با منشی استفاده می کرد. به صورتی که منشی به راحتی و با استفاده از این برنامه می توانست او را از یک بیمار جدید مطلع کند. در این صورت دیگر نیازی به فریاد زدن در اتاق نبود! خانواده زاکربرگ همچنین از Zucknet برای ارتباط میان خود در خانه نیز استفاده می کردند.
بیوگرافی مارک زاکربرگهمچنین مارک زاکربرگ به همراه دوستانش به ساخت بازی های رایانه ای نیز می پرداخت. او در این رابطه بیان می کرد: “من دوستان هنرمندی داشتم، آنها چیزهایی را طراحی می کردند و من با الهام از آنها به ساخت بازی می پرداختم!”
به دلیل علاقه بسیار زاکربرگ به علوم کامپیوتر، پدر و مادر او تصمیم گرفتند تا به صورت هفتگی از یک معلم خصوصی کامپیوتر برای تدریس به او کمک بگیرند. دیوید نیومن معلم خصوصی زاکربرگ بود که هفته ای یکبار با او ملاقات می کرد.
مارک زاکربرگ بعدها در آکادمی فیلیپس اکستر به تحصیل پرداخت. او در آن مدرسه استعداد خود را در رشته شمشیربازی نشان داد و کاپیتان تیم مدرسه شد. مارک همچنین استعداد خوبی در ادبیات داشت و موفق به دریافت دیپلم ادبیات کلاسیک شد. با این حال و با وجود تمام این فعالیت ها او همچنان شیفته کامپیوتر و کار با آن بود و روی توسعه و ایجاد برنامه های جدید کار می کرد. در همان سالها چندین شرکت از جمله AOL و مایکروسافت پیشنهاداتی برای استخدام این نوجوان قبل از فارغ التحصیلی ارائه کردند. زاکربرگ این پیشنهادات را رد کرد.
پس از فارغ التحصیلی از مدرسه اکستر در سال ۲۰۰۲ مارک زاکربرگ در دانشگاه هاروارد ثبت نام نمود. اما پس از گذشت دو سال، تحصیلش در دانشگاه را رها کرد تا تمام وقت تمرکز خود را وقف ایده جدید و شرکت نوپایش فیسبوک کند.
او در سال دوم تحصیلش در هاروارد در موسسه LVY League به عنوان توسعه دهنده نرم افزار در محیط دانشگاه شهرت پیدا کرد. در همان زمان بود که موفق شد برنامه ای به نام CourseMatch بسازد که به کمک آن دانشجویان بتوانند کلاس های خود را بر اساس انتخاب واحد سایر کاربران انتخاب کنند. او در آن سالها همچنین Facemash را ایده پردازی و ایجاد کرد. برنامه ای که تصاویر دو دانشجوی دانشگاه را مقایسه می کرد. همچنین به کاربران اجازه می داد که در رابطه با جذابیت آنها رأی دهند. البته این برنامه بعدها توسط مدیریت کالج  به دلیل نامناسب بودن محتوا از دسترس خارج شد!
بیوگرافی مارک زاکربرگدر هیاهوی پروژه های قبلی زاکربرگ بود که سه تن از همکلاسی هایش به او پیشنهاد دادند تا در کنار آنها بر روی ایده یک شبکه اجتماعی کار کند. شبکه ای که آن را Harvard Connection نامیده بودند و به عنوان یک سایت دوست یابی بر اساس اطلاعات دانشجویان هاروارد طراحی شده بود. مارک زاکربرگ همکاری با آنها را پذیرفت؛ اما پس از مدت کوتاهی آنها را رها کرد و تصمیم گرفت بر روی وبسایت شبکه اجتماعی خود یعنی فیسبوک کار کند.
البته جدایی مارک از دوستانش به همین سادگی ها هم نبود. در سال ۲۰۰۶ تیم هاروارد کانکشن او را به اتهام دزدی ایده محکوم کردند و معتقد بودند که زاکربرگ ایده فیسبوک را از آنها دزدیده است. او در ابتدا این ادعا را رد کرد؛ اما پس از مدتی و با افشا شدن برخی از پیام ها مشخص شد که او آگاهانه از پرداخت حق مالکیت معنوی آنها خودداری کرده است. در انتها زاکربرگ با پرداخت ۱.۲ میلیون از سهام فیسبوک و مبلغ ۲۰ میلیون دلار توانست تیم هاروارد کانکشن را راضی کند تا آنها از شکایت خود عقب نشینی کنند.
مارک زاکربرگ به همراه دوستانش فیسبوک را بنیانگذاری کرد. وبسایتی که به کاربران خود اجازه می داد تا برای خود پروفایل شخصی بسازند، عکس و متن آپلود کنند و با سایر کاربران ارتباط بگیرند. جالب است بدانید که این گروه تا ژوئن سال ۲۰۰۴ فیسبوک را از یک اتاق در خوابگاه دانشگاه هاروارد اداره می کردند.
بیوگرافی مارک زاکربرگدر همان سال بود که زاکربرگ تصمیم گرفت تا از هاروارد انصراف داده و شرکت را به پالو آلتو کالیفرنیا انتقال دهد. تا پایان سال 2004 فیسبوک یک میلیون کاربر داشت. در سال 2005 فیسبوک توانست یک سرمایه گذار قدر را جذب کند، شرکت Accel Partners ۱۲.۷ میلیون دلار در این شبکه اجتماعی سرمایه گذاری کرد و با این کار رونق عظیمی به فیسبوک بخشید. وبسایتی که در آن زمان تنها برای دانشجویان LVY League در دسترس بود. اندک اندک شرکت زاکربرگ به سایر کالج ها، دبیرستان ها و مدارس بین المللی اجازه دسترسی داد و تعداد کاربران فیسبوک تا دسامبر سال 2005 به بیش از 5.5 میلیون کاربر رسید. زاکربرگ در آن سالها پیشنهادات زیادی برای خرید فیسبوک دریافت کرد. پیشنهاداتی از سوی شرکت هایی مانند یاهو؛ اما او این پیشنهادات را رد کرد و بر گسترش سایت و توسعه بیشتر آن متمرکز شد.
مارک زاکربرگ با پرسیلا چان دانشجوی پزشکی چینی امریکایی که از دوران هاروارد او را می شناخت ازدواج کرد. این زوج پس از گذراندن دوران طولانی آشنایی با یکدیگر یک روز پس از عرضه اولیه سهام فیسبوک با یکدیگر ازدواج کردند. آنها برای مراسم ازدواجشان ۱۰۰ نفر را در پالو آلتو کالیفرنیا دعوت کردند که مهمانان در ابتدا فکر می کردند برای جشن فارغ التحصیلی چان از دانشکده پزشکی به این مراسم دعوت شده اند؛ اما هنگام حضور در منزل آنها شاهد مراسم ازدواج و ادای تعهد این زوج نسبت به یکدیگر بودند. این مراسم در ماه می سال ۲۰۱۲ برگزار شد. همسر مارک، پریسیلا، پزشک متخصص کودک و زن خیری است که توانست زاکربرگ را متقاعد کند تا ۹۹ درصد از سهام فیسبوک را به بنیاد خیریه چان زاکربرگ اهدا کند.
ازدواج مارک زاکربرگ چان از اولین افرادی بود که به فیسبوک پیوست و درست یک روز پس از راه اندازی آن یعنی در سال ۲۰۰۴ به عضویت فیسبوک درآمد. در سال ۲۰۱۰ که چان همچنان یک دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه کالیفرنیا بود مارک به او پیشنهاد ازدواج داد. مارک خودش حلقه چان را طراحی کرده بود و این حلقه از یک سنگ یاقوت و دو الماس در اطرافش تشکیل شده بود. این حلقه منحصر به فرد طراحی شده توسط زاکربرگ ۲۵ هزار دلار قیمت داشت.

اعتقادات شخصی و نحوه مدیریت

اعتقادات مارک زاکربرگهر کسی که ارتباطات و شبکه ارتباطی بزرگتری داشته باشد قدرت بیشتری دارد. مارک زاکربرگ هم اکنون دو شبکه اجتماعی پرطرفدار جهان و یک پیام رسان پرطرفدار را در اختیار دارد. در حال حاضر قدرتمندترین سلاح، داده است. ادغام سه پلتفرم ارتباطی با میلیاردها داده می تواند قدرت زیادی به همراه داشته باشد. چنانکه گفته میشد در انتخابات آمریکا فیسبوک روی نتایج انتخابات تاثیر گذاشت. پس چنین شبکه ای می تواند روی سرنوشت جهان نیز تاثیر بگذارد. تصور کنید اطلاعات ۲.۷ میلیارد نفر از افراد جهان در دستان یک نفر باشد. این باعث می شود فیسبوک و مالک آن مارک زاکربرگ از قدرتمندترین دولت دنیا یعنی آمریکا نیز قدرتمندتر باشند.
اما مارک زاکربرگ، خود علاقه ای به حضور زیاد در شبکه های اجتماعی ندارد. او اطلاعات شخصی و زندگی خصوصی خود را خیلی در این شبکه ها به نمایش نمی گذارد. مارک زاکربرگ زیاد سفر نمی کند اما اگر به سفر برود تمام مخارج آن را فیسبوک پرداخت می کند. او در سال ۲۰۱۷ طی یک سفر خود فقط ۷ میلیون دلار هزینه صرف محافظت از خود کرد.
مالک فیسبوک در طول هفته ۶۰ ساعت یعنی روزی ۸ ساعت کار می کند. او بسیار به تناسب اندام خود اهمیت می دهد و هفته ای سه جلسه نیز تمرین ورزشی دارد.
زاکربرگ هر روز با کمک ۱۲ نفر دیگر که مدیریت حساب کاربری او را بر عهده دارند پاسخ نظرات و سوالات کاربران را می دهد.
مارک زاکربرگ وقت خود را صرف تصمیم‌ های غیرضروری نمی کند، به همین دلیل اکثر اوقات لباس های ساده و یک شکل می پوشد. همچنین هر غذایی که موجود باشد را می خورد و روی انتخاب غذا حساسیت به خرج نمی دهد.
مارک فردی متواضع و فروتن است. او به طور منظم با افراد عادی از سراسر جهان جلسات پرسش و پاسخ برگزار می کند. او همچنین با شخصیت های مشهور و برجسته و بسیاری از رئیس جمهورهای دنیا ارتباط دارد.
این چهره ثروتمند بخشی از سرمایه خود را به خرید خودرو، املاک و مستغلات آن اختصاص می دهد. زاکربرگ معمولاً وقتی ملکی را خریداری می کند، به سراغ معامله خانه های اطراف آن نیز می رود. دلیل انجام این کار را هم حفظ حریم خصوصی خود عنوان می کند.
علاوه بر این، مارک زاکربرگ توجه زیادی به امنیت خود و خانواده اش دارد؛ به شکلی که مثلا سال ۲۰۲۰، حدود 23 میلیون دلار صرف امنیت او و اعضای خانواده اش شده است.
اعتقادات مارک زاکربرگ مارک زاکربرگ در کارهای خیریه هم بسیار فعال است. او حدود 4.2 میلیون دلار در سال 2020 به منظور ارتقای یک برنامه شغلی برای ساکنان کائوآی در جزیره هاوایی اختصاص داده است. 1 میلیون دلار هم برای مبارزه با ویروس کرونا اهدا کرده است. زاکربرگ و همسرش علاقه زیادی به کمک هدفمند به جوامع انسانی دارند.
او در سال ۲۰۱۰ برای حمایت از مدارس در نیوجرسی صد میلیون دلار اهدا کرد. همچنین تعهدنامه نیکوکاری امضا نمود تا ۵۰ درصد از ثروتش در طول حیاتش را به خیریه بدهد. بیل گیتس، وارن بافت و جورج لوکاس نیز این عهدنامه را امضا کرده اند. فقط در سال ۲۰۱۳، او ۹۹۲ میلیون دلار به بنیاد خیریه کمک مالی نمود. در ۲۰۱۴ نیز ۷۵ میلیون دلار به بیمارستان مرکزی سانفرانسیسکو اهدا کرد. او در سال ۲۰۱۴ همچنین ۲۵ میلیون دلار برای مقابله با ویروس ابولا در غرب آفریقا هزینه کرد.
مارک زاکربرگ دید بالا به پایین به کارمندان خود ندارد. او سلسه مراتب افقی را در شرکت فیسبوک پیاده کرده است. اتاق کار مالک فیسبوک یک اتاق شیشه ای است و درب آن همواره به روی کارمندان باز است، چون معتقد است شاه کلید موفقیت حفظ ارتباط با همه است. این سیاست را سایر مدیران شرکت نیز حفظ می کنند.
در شرکت فیسبوک جلسات هفتگی پرسش و پاسخ با حضور مدیران و کارمندان برگزار می شود و زاکربرگ نیز در آنها حضور دارد. او مدیری فروتن و متواضع است که رفتار خوبی با کارکنان شرکت دارد.
در فیسبوک کارکنان اجازه دارند چند ساعت از زمان خود را صرف کار کردن روی ایده ها و کارهای خود بکنند، یعنی برای خودشان کار کنند. البته این ایده ها باید با سیاست های کلان شرکت همسو باشد.
از نظر مارک زاکربرگ، بزرگترین ریسک در زندگی، ریسک نکردن است. در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است، تنها استراتژی شکست خوردن، ریسک ناپذیری ست. او معتقد است تا زمانی که هنجارشکن نباشید نمی توانید پیشرفت کنید. به نظر او یکی از قوانین کسب و کار این است که اگر شما اول کارهای ساده تر را انجام دهید، می توانید به پیشرفت قابل توجهی برسید. 


شرکت های مارک زاکربرگ

فیسبوک
 شرکت فیسبوک مارک زاکربرگسال ۲۰۰۴ مارک برنامه نویسی وبسایت جدیدی را با دامنه thefacebook.com شروع کرد. چهار نفر از دوستانش (ادواردو ساورین، اندرو مک کالم، کریس هیوز و داستین موسکوویتز) او را در این کار همراهی می کردند.
این وبسایت در ابتدا برای دانشگاه هاروارد طراحی شد؛ اما مدتی بعد در کالج ها و دانشگاه های دیگر هم توسعه یافت. پروژه اجتماعی آنها خیلی سریع رشد کرد و مارک تصمیم گرفت دانشگاه را ترک کرده و تمام وقت خود را به این وبسایت اختصاص دهد.
در این زمان فیسبوک به روی تمامی دانشجویان باز شد. شرط اصلی فقط داشتن یک ایمیل قابل‌ دسترس آموزشی بود و هنگام ثبت نام کاربران باید یک فرم اطلاعات شخصی را پر می کردند و یک عکس از خودشان به عنوان تصویر پروفایل می فرستادند. اگر کسی به جای عکس واقعی خود از آواتار استفاده می کرد، پروفایلش حذف می شد.
در تابستان همان سال مارک با پیتر تیل ملاقات کرد و توانست او را راضی کند مبلغ ۵۰۰ هزار دلار روی فیسبوک سرمایه گذاری کند. او و تیمش به خانه کوچکی در پالو آلتو نقل مکان کردند که تبدیل به دفتر کاری آنها شد.
هنگامی‌که زاکربرگ و شریکش ادواردو ساورین متوجه شدند که ۴ هزار کاربر در فیسبوک ثبت نام کرده اند، تصمیم گرفتند برنامه نویسان جدیدی به خدمت بگیرند.
یکی از این افراد همسایه مارک، دارن مسکوویتز بود که قبل از این، سرویس فیسبوک را برای دانشجویان دانشگاه کلمبیا، استنفورد و ییل راه اندازی کرده بود. مارک قصد داشت دوباره به دانشگاه برگردد؛ ولی با پیشرفت فیسبوک از این کار منصرف شد و تصمیم گرفت در کالیفرنیا بماند.
در اولین عرضه سهام فیسبوک، مارک زاکربرگ با ۵۰۳.۶ میلیون سهم ۶۰ درصد آرای شرکت را از آن خود کرد و مرد شماره یک فیسبوک شد.
پس از او ادواردو ساورین با ۳۵ درصد و مسکوویتز با ۵ درصد آرا در رتبه‌ های بعدی شرکت قرار گرفتند. کریس هیوز هم به عنوان رابط مطبوعاتی فیسبوک انتخاب شد. در پایان سال ۲۰۰۴ شمار کاربران فیسبوک به بیش از یک میلیون نفر رسید.
 برای توسعه فیسبوک و تجهیز آن به امکانات جدید، نیاز به سرمایه گذاری بیشتری بود. اکسل پارتنر و گریلوک پارتنر به ترتیب به میزان ۱۲.۷ و ۲۷.۵ میلیون دلار روی فیسبوک سرمایه گذاری کردند.
شرکت فیسبوک مارک زاکربرگخیلی زود فیسبوک از مرزهای دانشگاهی و آموزشی فراتر رفت و یک سال بعد، این وبسایت برای تمامی افراد بالای ۱۳ سال آزاد شد. تب فیسبوک فراگیر شده بود.
مهمترین ویژگی فیسبوک این بود که افرادی که در دنیای واقعی باهم دوست بودند، می توانستند به واسطه این پلتفرم به طور آنلاین با هم در ارتباط باشند.
مخاطبان فیسبوک رشد چشمگیری داشتند، ولی هنوز مشخص نبود شرکت به چه طریقی می خواهد کسب درآمد کند. اولین ایده، آگهی های تجاری و تبلیغاتی بود. با توجه به اینکه مخاطبان فیسبوک اطلاعات کاملی از خودشان در اختیار این سایت می گذاشتند، مشخص بود هر کسی به چه تبلیغاتی مرتبط می شود. گرچه زاکربرگ علاقه ای نداشت صفحات وب سایتش را از آگهی های تجاری پر کند.
هنگامی‌که شمار کاربران فیسبوک از مرز ۵۰ میلیون نفر گذشت، شرکت های بزرگ برای خرید آن با هم به رقابت پرداختند. یاهو با پیشنهاد ۹۰۰ میلیون دلار در صدر خریداران قرار گرفت ولی زاکربرگ با هیچکدام موافقت نکرد.
زاکربرگ در سال ۲۰۱۲ دو تغییر عمده در مسیر زندگی اش ایجاد کرد. فیسبوک با رسیدن به ۱۶ میلیارد دلار توانست به عنوان بزرگترین عرضه اولیه سهام برای یک شرکت اینترنتی مطرح شود.
همه منتظر بودند که ببینند قدم بعدی زاکربرگ پس از به دست آوردن چنین سرمایه هنگفتی چیست که مشخص شد او در پی خرید های بیشتر است. مارک شخصا برای تصاحب اینستاگرام وارد مذاکره شده بود.
تعداد روزافزون کاربران و مدت زمانی که آنها در این وبسایت صرف می کنند، به درآمدهای حاصل از تبلیغات تبدیل‌ شده است. ۸۵ درصد از جریان نقدی درآمد شرکت در سال گذشته از طریق تبلیغات متنی به‌ دست‌ آمده است. مابقی درآمد فیسبوک هم به واسطه خرید و فروش‌ مجازی از طریق این وبسایت تأمین می شود.
در حال حاضر سهام زاکربرگ در فیسبوک فقط ۱۳ درصد است. او اعلام کرده که تا پایان عمرش فقط ۱ درصد از سهام فیسبوک را نگه خواهد داشت و بقیه را به خیریه می بخشد. اواخر سال ۲۰۲۱ هم فیسبوک نام خود را به متا تغییر داد چراکه تمرکز شرکت قرار بود دیگر بر روی زمینه متاورس قرار گیرد.

اینستاگرام

شرکت اینستاگرام مارک زاکربرگمارک زاکربرگ یک استراتژیست بزرگ است که شرکت های مستقل را خریداری می کند تا زیر چتر فیسبوک به فعالیت های خود ادامه دهند. او در سال ۲۰۱۲ شرکت اینستاگرام را به مبلغ تقریبی یک میلیارد دلار خریداری کرد. اینستاگرام در ابتدا یک اپلیکیشن iOS بود ولی در حال حاضر برای سیستم عامل اندروید هم در دسترس است. اینستاگرام یک سرویس شبکه اجتماعی اشتراک گذاری عکس و ویدیو ست که الان متعلق به شرکت آمریکایی متا پلتفرم (فیسبوک سابق) می باشد. 

آکیولس ریفت
شرکت های مارک زاکربرگدر سال ۲۰۱۴ مارک زاکربرگ اقدام به خرید شرکت آکیولس ریفت و امتیاز هدست واقعیت مجازی کرد. این شرکت توسط پالمر فریمن لاکی رهبری می شد و زاکربرگ برای خرید آن ۲۰۰ میلیون پول نقد پرداخت و ۲۳.۱ میلیون دلار از سهام فیسبوک را واگذار کرد. این شرکت برای توسعه ریفت، ۲۲.۴ میلیون دلار آمریکا بودجه گردآوری کرد تا اینکه شرکت فیسبوک آن را خرید. 

واتس اپ
 شرکت های مارک زاکربرگدر سال ۲۰۱۴ زاکربرگ پروژه واتس اپ را به مبلغ ۲۲ میلیارد دلار خریداری نمود که ۵۹.۴ میلیارد دلار آن نقد و مابقی از سهام فیسبوک پرداخت شد. واتس اپ یک اپلیکیشن پیام رسان است که در سال ۲۰۰۹ توسط یان کوم و برایان اکتون راه اندازی شد. پیام رسان واتس اپ سامانه ای نرم افزاری برای گوشی های هوشمند اندروید و iOS است. سال ۲۰۱۶، این پیام رسان اعلام کرد که برای همیشه رایگان خواهد بود. 

اوناوو
 شرکت های مارک زاکربرگشرکت اسرائیلی اوناوو که در سال ۲۰۱۰ تاسیس شد، تجزیه و تحلیل وب را بر روی برنامه های تلفن همراه انجام می دهد تا میزان استفاده مشتری را تعیین کند. متا، شرکت اوناوو را در سال ۲۰۱۳ با مبلغ نامشخصی خریداری کرد. برخی این میزان را چیزی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار تخمین می زنند.
در زمان خرید، اوناوو یک شرکت مستقل بود. اگرچه این شرکت یکی از بزرگترین خریدهای متا نیست، ولی فناوری اوناوو ممکن است به متا اجازه داده باشد که تصمیمات اولیه مهمی در مورد سایر شرکت ها و برنامه ها برای خرید داشته باشد. اوناوو را گاهی اوقات به عنوان نرم افزار جاسوسی می شناسند، این مطلب متا را مجبور می کند که اوناوو را از فروشگاه های برنامه iOS و اندروید برای دوری از انتقادات بیرون بکشد.

بلوگا
سرویس اپلیکیشن پیام رسانی بلوگا که در سال ۲۰۱۰ تاسیس شد، یک سال بعد توسط متا خریداری گردید. متا، بلوگا را در بحبوحه فرآیند جمع آوری سرمایه استارت آپ، به مبلغ نامشخصی خریداری کرد. فیسبوک با خرید بلوگا، فناوری ای را به دست آورد که در نهایت به پلتفرم پیام رسان بسیار موفق این شرکت تبدیل شد. در این روند، متا دوباره پیشنهادات خود را گسترش داد و یک رقیب بالقوه را حذف کرد.

خانه و مستغلات ثروتمندترین فرد دنیا

خانه اصلی پالو آلتو و خانه های اطراف
مارک زاکربرگ در سال ۲۰۱۱ خانه ای به مساحت ۵۶۰۰ فوت در نزدیکی دفتر مرکزی فیسبوک خریداری کرد. او ۷ میلیون دلار برای این عمارت که ۵ اتاق خواب و ۵ سرویس بهداشتی دارد پرداخت نمود. سپس هزینه بسیاری را داد تا خانه را مجهز به تکنولوژی های هوشمند کند. دیگر ویژگی های این خانه شامل استخر آب شور، اتاق آفتابی محصور در شیشه، و یک آلاچیق بزرگ در حیات خلوت است. 
مارک زاکربرگ سال ۲۰۱۲ ازدواج کرد. او و همسرش در همان سال شروع به خرید چهار خانه دیگر در اطراف خانه اصلی خود در پالو آلتو کردند. طبق گزارشات، آنان در مجموع ۴۳ میلیون دلار برای این املاک هزینه نمودند. این زوج، خانه ها را به صاحبان سابقشان اجاره دادند. آنان قصد داشتند در نهایت هر ۴ خانه را تخریب کرده و یک مجموعه جدیدی بسازند. با این حال، شهر به برنامه های زاکربرگ رای منفی داد و او مجبور شد فقط به بازسازی دو خانه بسنده کند.

خانه های مارک زاکربرگیک خانه شهری در محله دولورس هایتس، سانفرانسیسکو
در اواخر سال ۲۰۱۲، مارک زاکربرگ ۱۰ میلیون دلار برای یک خانه شهری در محله دولورس هایتس سانفرانسیسکو هزینه نمود. بعد از آن برای بازسازی خانه حدود ۲ میلیون دلار دیگر نیز خرج کرد. بازسازی ها شامل اضافه شدن یک دفتر در طبقه اول، یک اتاق رسانه، یک اتاق رختشویی، یک اتاق شراب خوری و یک بار مرطوب است. حمام و آشپزخانه بازسازی شده و یک گلخانه هم به آن خانه اضافه گردیده است. اطلاعات زیادی در مورد این ملک در دست نیست، به جز اینکه در حال حاضر بیش از ۷ هزار فوت مربع مساحت دارد.

خانه های  مارک زاکربرگجزیره کانوآی هاوایی
زاکربرگ عاشق این جزیره ست و ۷۰۷ هکتار از جزیره کانوآی هاوایی را سال ۲۰۱۴ با قیمت ۱۱۶ میلیون دلار خریداری کرده است. اولین خرید زاکربرگ در هاوایی شامل طرح هایی برای یک خانه اصلی ۶۱۰۰ فوت مربعی با گاراژی با ظرفیت ۱۶ خودرو بود. مجموعه ای که به عنوان مقر امنیتی برای تیم امنیتی ۲۳ میلیون دلاری او عمل می کرد. سه سال بعد، این زوج دارایی هاوایی خود را با خرید ۸۹ هکتار بیشتر به قیمت ۴۵ میلیون دلار گسترش دادند. سال ۲۰۲۱، آنان ۵۳ میلیون دلار برای ۶۰۰ هکتار بیشتر در کانوآی هزینه کردند. آخرین خرید آنها، مجموع دارایی هایشان را در هاوایی به ۱۳۰۰ هکتار زمین رساند.

جزیره ی  مارک زاکربرگملکی در ساحل دریاچه تاهو، کالیفرنیا
در شروع سال ۲۰۱۹ مارک زاکربرگ ملکی به ارزش حدود ۶۰ میلیون دلار را در ساحل دریاچه تاهو در کالیفرنیا خریداری کرد. این خانه با وسعت ۱۰ هکتار، از ۱۵ اتاق خواب به همراه اسکله های بزرگ برای قرارگیری قایق ها تشکیل شده است. 

ملک های مارک زاکربرگ

خودروهای مارک زاکر برگ

خودرو هوندا فیت
ماشینی که زاکربرگ به آن اعتماد دارد و در محله پالو آلتو رانندگی می کند، هوندا فیت است. این ماشین به هوندا جاز هم معروف است و ارزش آن تنها ۱۶ هزار دلار می باشد. 

خودروهای مارک زاکربرگخودروی Acura TSX
مارک زاکربرگ و همسرش از نسخه سیاه رنگ این ماشین استفاده می کنند. قیمت این ماشین از حدود ۳۰ هزار دلار شروع می شود که باز هم جز دسته ماشینهای لوکس نیست و یک ماشین معمولی تلقی می شود.

خودروهای مارک زاکربرگخودرو Volkswagen Golf MK6 GTI
گلف یکی از ماشین های قابل اعتماد و راحت است و علاقمندان بسیاری دارد پس تعجبی ندارد که در کلکسیون ماشین های مارک زاکربرگ قرار بگیرد. این ماشین نیز قیمتی در حدود ۳۰ هزار دلار دارد.

خودروهای مارک زاکربرگخودرو Infiniti G Sedan
این ماشین ساخت شرکت نیسان است. راحت و مناسب سفرهای خانوادگی است و شرایط ایده آلی برای رانندگی روزانه فراهم می کند. 

خودروهای مارک زاکربرگخودرو اسپرت Pagani Huayra
این ماشین لوکس و اسپرت، ساخت کمپانی پاگانی است. این خودروی دو سرنشینه با ظاهری شیک قیمتی بین ۱.۵ تا ۲ میلیون دلار دارد.

خودروهای مارک زاکربرگهزینه های امنیتی
هزینه ایمن نگه داشتن یکی از ثروتمندترین و قدرتمندترین مردان دنیای فناوری بسیار بیشتر از هم عصرانش است. به گفته بلومبرگ، متا (فیسبوک سابق) در سال 2021 بیش از 15 میلیون دلار برای محافظت از مدیر عامل خود در خانه و در سفرهایش هزینه کرده است. تازه این هزینه شامل مالیات مربوط به مجوز امنیت او و خانواده اش که ۱۰ میلیون دلار بوده نمی شود.

هواپیمای شخصی ثروتمندان دنیا

مارک زاکربرگ همچنین دارای یک هواپیمای خصوصی و یک هلیکوپتر شخصی ست. برند هواپیمای او Gulfstream G650 و برند هلیکوپترش Airbus Helicopter EC-145 می باشد.

Gulfstream G650

هواپیمای  مارک زاکربرگAirbus Helicopter EC-145
هلی کوپتر مارک زاکربرگ

 قایق تفریحی مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ یک قایق بادبانی فوق لوکس به نام "Ulysses" را به قیمت 150 میلیون دلار در نمایشگاه قایق بادبانی موناکو خریداری کرد. البته معمولاً قیمت همچین قایقی 195 میلیون دلار است. Ulysses دارای یک هلیکوپتر خصوصی، یک قایق کوچک، ماشین و موتور است. هزینه نگهداری تقریبی ماهانه این قایق ۲ میلیون دلار می باشد.

قایق تفریحی مارک زاکربرگ   

سوالات متداول از مارک زاکربرگ 

مارک زاکربرگ کیست؟

مارک زاکربرگ یک کارآفرین، مهندس نرم افزار، و مدیر ارشد اجرایی آمریکایی است. او بنیانگذار و مدیرعامل شرکت فیسبوک است.

مارک زاکربرگ کار خود را از کجا شروع کرد؟

مارک زاکربرگ در سال ۲۰۰۴، هنگامی که دانشجوی دانشگاه هاروارد بود، با همکارانش شرکت فیسبوک را تأسیس کرد.

مارک زاکربرگ چگونه موفق شد؟

مارک زاکربرگ با توجه به نوآوری، طراحی کارآمد و توانایی در جذب کاربران، توانست در کمتر از یک دهه، فیسبوک را به یکی از بزرگترین شرکت های فناوری جهان تبدیل کند. ثروت او طبق آخرین بررسی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است.

مارک زاکربرگ چگونه پولدار شد؟

مارک زاکربرگ با ایجاد یک شبکه اجتماعی موفق، توانست درآمد زیادی کسب کند. او همچنین با توجه به نیازهای بازار، به روزرسانی های مداوم در فیسبوک ارائه می دهد و از روش های مختلف تبلیغاتی برای جذب کاربران استفاده می کند.

ثروت مارک زاکربرگ چقدر است؟

ثروت خالص دارایی های او در تاریخ ۱۰ مارس ۲۰۲۳ معادل ۶۵.۱ میلیارد دلار آمریکا می باشد.

یکی از نقاط قوت مارک زاکربرگ چه بود؟

یکی از نقاط قوت مارک زاکربرگ، توانایی در کسب و کار است. او با توجه به نیازهای بازار، محصولاتی با کیفیت و کارآمد را تولید می کند و به استفاده از فناوری و نوآوری تکیه می کند.

یکی از دلایل موفقیت مارک زاکربرگ چه بود؟

یکی از دلایل موفقیت مارک زاکربرگ، توانایی در برقراری ارتباط با کاربران و جذب آنها به فیسبوک است. او نیز با ایجاد روابط موثر با شرکای تجاری و کارکنان شرکت، توانست فیسبوک را به یکی از بزرگترین شرکت های فناوری جهان تبدیل کند.

مارک زاکربرگ چطور مدیریت می کند؟

مارک زاکربرگ به شیوه ای دموکراتیک و با تمرکز بر تیم خود، مدیریت می کند. او به کارکنانش اجازه می دهد برای پیشرفت شغلی خود، از دوره های آموزشی استفاده کنند و به آنها اجازه می دهد برای پروژه های خود، ایده های خود را به اشتراک بگذارند.

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه افراد ثروتمند دنیا، خلاصه کتاب مدیریتی برای مدیران و مصاحبه های اختصاصی با کارآفرینان برتر ایران را برای مدیریت کسب و کار خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها